środa, 16 kwietnia 2014

Młoda

Młoda ma 14 lat i tę właściwość, że jest moją siostrą. Oraz setki innych, na przykład z łatwością mnie doprowadza do stanu zdenerwowania, a potem się dziwi, czemu ja właśnie zdenerwowana jestem. Czyli robi to nieświadomie (chciałabym w to wierzyć). Czyli można jej to (z łatwością) wybaczyć. Wybaczam.

Młodej zdarzy się czasem powiedzieć coś, co mnie rozbawi bardzo. Do łez. Albo prawie. Na przykład ostatnio...

siedziałam sobie w pokoju, coś robiłam, chyba się uczyłam. A, tak, polskiego, wielka powtórka z literatury. I Młoda krzyczy do mnie z drugiego pokoju, robiła jakąś pracę do szkoły z koleżanką:
- Marcysiaaaaa! W jakim powstaniu brał udział Kościuszkooo?
Szczerze mówiąc, zgłupiałam. Zgłupiałam totalnie. To jest zbyt oczywiste żeby o to pytać, na pewno jej chodzi o coś trudniejszego, tylko o co? Takie pytanie z rodzaju czyją żoną jest Michałowa. Michała? Na pewno nie... No ale dobrze. Pouczymy się historii.
- A jakie znasz powstania?
- No listopadowe, styczniowe...
- A wcześniej?
- No właśnie to z Kościuszką...
- No i jak ono się nazywało?
- No właśnie nie wiem. Racławickie? Kosynierskie? Chłopskie?
- Kościuszkowskie, Ciapku kochany!
Takie są skutki zbyt dużej wiedzy. Jakby Młoda nie wiedziała o bitwie pod Racławicami, o kosynierach i w ogóle, to by wiedziała :)

Powstanie kościuszkowskie, zwane też insurekcją kościuszkowską wybuchło w marcu roku 1794 i było reakcją Polaków na II rozbiór Polski. Dowodził nim Tadeusz Kościuszko (i dlatego tak się nazywa). 4 kwietnia 1794 roku stoczono zwycięską bitwę pod Racławicami, w której wsławił się oddział kosynierów (chłopów z kosami w roli broni). Innym ważnym wydarzeniem w trakcie powstania było ogłoszenie przez Kościuszkę uniwersału połanieckiego (w Połańcu), w którym mowa była o uwłaszczeniu chłopów. Po co? Żeby zachęcić chłopów do masowego udziału w powstaniu. Skutek był taki, że chłopi chyba nie do końca uwierzyli, za to szlachta się zdenerwowała, że ktoś rozporządza ich mieniem, przecież im się uwłaszczenie nie opłacało. I powstanie ogólnie straciło poparcie. A szkoda. W rezultacie skończyło się klęską pod koniec roku 1794 i stało się przyczyną III rozbioru Polski. Smutna historia.


Wojciech Kossak, Kościuszko z kosynierami

Uśmiechy :)!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz